بیاناتی از حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره)

با سلام، در این وبلاگ می توانید مطالب مرتبط با مرحوم حضرت آیت الله استاد محمد شجاعی را مطالعه بفرمایید.

۲۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

جلسه سیزدهم

سلسله مباحث معـــاد از استاد فرزانه حضرت آیت الله محمد شجاعی (مد ظله العالی)

موضوع بحث: عالم اول قیامت (جلسه دوم)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه عرایض ما در برزخ این شد که هر انسان با هر رنگ و وصف و هدفی که وارد عالم برزخ بشود، برزخ او را تکمیل کرده و او را سیر میدهد و پیش میبرد و گفتیم هر کسی طوری سیر میکند ولی قهرا وضعی پیش خواهد آمد که نظام برزخ برچیده خواهد شد.

 یعنی همان طور که روح ها در عالم ماده از بدن منقطع میشود و وارد عالم برزخ میشود، درست نظیر همین مسئله آن وقتی پیش میاید که روحها از عالم برزخ به یک عالم دیگر منقطع میشود و مستقل میشوند، یعنی مرگ پیش میاید، یعنی ترک همان قالب که آنجا بود. هر انسانی که دارای قالبی شبیه قالب مادی و دنیوی در عالم برزخ بود و به حرکت و تکامل خودش ادامه میداد یا به سوی خدا یا به سوی فرار از پروردگار عالم، آنوقت که به آخرین نقطه برزخ رسید، در آنجا هم قالب مثالی را ترک خواهد کرد. قرآن میفرماید: (رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ) میفرماید: وقتی که انسانها را از برزخ هم میراندیم و وارد یک نظام دیگر و یک عالم دیگر میکنیم، یعنی آنوقتی که روح از برزخ قطع علاقه کرد و وارد عالم اول قیامت شد، آنجا این ندای از همه انسانها بلند میشود که (رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ) پروردگارا، تو ما را میراندی و دوباره هم زنده کرده ای. این اولین حرف است از هر انسان در مرحله ورود بر قیامت است. آیه شاهد بر این است که آنجا هم یک مرگ در پیش است، یعنی ورود روح از برزخ به عالم اول قیامت یک مرگ است که قالب مثالی برزخ را ترک خواهد کرد و قالب دیگری را انتخاب خواهد کرد.

۰ نظر
حسین

جلسه دوازدهم

سلسله مباحث معـــاد از استاد فرزانه حضرت آیت الله محمد شجاعی (مد ظله العالی)

موضوع بحث: عالم اول قیامت (جلسه اول)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات قرآن و روایات وارده از ائمه اطهار (علیهم السلام) خواسته اند انسان را متوجه قانون تحول کنند. قرآن کریم میفرماید: اگر میخواهید اصل وجود معاد را متوجه شوید به قانون تحول متوجه باشید، یعنی موجودات تغییر شکل میدهند و به صورت دیگر در میآیند که آن را همان متحول شدن میگویند. قرآن میفرماید: میبینید که همه موجودات شکلهای متنوعی قبول میکنند، همه موجودات در حرکت هستند تا به جایی برسند که حرکت در آنجا متوقف شود و به آن نقطه ای که آخر حرکت تکاملی است معاد گفته میشود.

از آنجایی که در زندگی دنیوی شروع حرکت انسانها متفاوت است نتیجه ها هم متفاوت خواهد بود، این اقتضای قانون تحول است و به حساب این مسئله قهرا معاد بصورت دیگری شرح میشود. به عنوان مثال ما انسانها در مورد عوالم اخروی شنیده ایم که آخرتی هست، بهشتی هست، جهنمی هست. بهشت طبقاتی دارد، جهنم طبقاتی دارد. در جهنم چطور عذاب هایی هست و از نظام و احکام بهشت بصورت پراکنده مطالبی شنیده ایم که اگر شنیده هایمان را با مسئله علمی و تحول پیش ببریم مسئله حل میشود. اولا دوازده جلسه است که درباره تحولی که انسان را به برزخ میبرد و از آنجا تحول ادامه پیدا میکند و این که تحول در برزخ چگونه است صحبت کردیم. حالا دقت کنید معنی آنچه که گفتیم این است که موجود توقف نخواهد کرد، هنوز در حرکت است و درآن نقطه ای که توقف خواهد کرد به آنجا معاد میگوئیم. حالا میخواهیم شرح کنیم که بعد از برزخ این تحول چگونه میشود و کم کم آن مطالبی که درباره آخرت شنیده اید را قطعه قطعه به صورت علمی و دقیق شرح خواهیم کرد.

۰ نظر
حسین

جلسه یازدهم

سلسله مباحث معـــاد از استاد فرزانه حضرت آیت الله محمد شجاعی (مد ظله العالی)

موضوع بحث: تمثل عقیده و اوصاف در برزخ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

گفتیم قانون تحول و تکامل انسانها در نظام برزخ یک مسئله مسلم است و اشاره ای کردیم به خصوصیات اعمال و عقاید انسان در برزخ که عاید انسان میشود و با مردن انسان به واسطه آنها یا معذب است یا منعم.

این مسئله هم تذکر دهنده است که در برزخ یک قانون علمی داریم و آن عبارت است از اینکه: درعالم برزخ باطن انسان تجلی میکند و جلوه گر میشود. این را فراموش نکنید که هرچه در باطن هست در آنجا ظاهر میشود، این یکی از قوانین برزخ است. هرچه در باطن هست آنجا ظاهر میشود یعنی چه؟ یعنی من در این زندگی دنیوی در باطن وجودم نحوه زندگیم به هر صورتی که هست در برزخ این باطن جلوه خواهد کرد، فلذا از اینجا مسئله تمثیل اوصاف و عقاید پیش میاید.

تجسم اوصاف یعنی چه؟ یعنی وقتی من منتقل به برزخ میشوم، بعد از منتقل شدن به آنجا آن اوصافی که من در اینجا داشتم و مرا تحت سیطره قرار داده بود و به من مسلط بود گرچه به ظاهر معلوم نبود، در برزخ جلوه خواهد کرد و در آنجا دیگر به صورت صفت نیست، بلکه صورت متمثل است، به صورت مجسم است. این یعنی چه؟

۰ نظر
حسین