ضرورت التزام به صراط مستقیم در سلوک الى الله 
 
قبل از بیان طریق عملى سلوک باید به این حقیقت توجه داشته باشیم که شناخت طریق عملى صحیح، و به عبارتى، شناخت صراط مستقیم و التزام به آن، یعنى حرکت در آن و ادامه آن، مسئله اساسى در سلوک عبودى، و در سیر الى الله است. و براى سالک الى الله بزرگترین نعمت و بالاترین موفقیت مى‏ باشد. 
صراط مستقیم هم بدان لحاظ بالاترین نعمت و یا اصل نعمت است که به اصل نعیم و به نعمتى که جز آن نعمتى و نعیمى نیست مى ‏رساند.

در سلوک الى الله به هر اندازه که سالک در صراط مستقیم باشد، به همان اندازه در سلوک خویش موفق خواهد بود و به عکس، به هر اندازه‏ اى از صراط مستقیم انحراف داشته باشد، به همان اندازه ناموفق بوده و اگر انحراف بیش از حد باشد، بنحوى که مورد شمول عفو و غفران ربوبى نگردد، از نیل به مقصد باز مى‏ ماند و به خسران و حرمان و هلاکت خواهد افتاد، اگر چه خود را در طریق صحیح دانسته و اگر چه بعضى از آثار غیر عادى و خوارق عادت را در وجود خویش در حیات دنیا مشاهده کند، و اگر چه خود را به گمان خویش هدایت شده و یا فائز و واصل بداند.

 

صراط مستقیم، صراط بسیار دقیق و عمیق و باریکتر از مو و برنده ‏تر از شمشیر است و طبعاً اصل دریافت آن و فهم و درک صحیح آن، و نیز، ثابت در آن و نلغزیدن به این طرف و آن طرف، یعنى ادامه دادن به صراط مستقیم بدون اینکه انسان به دام شیطان و نفس بیفتد، به آسانى تحقق نمى ‏یابد، وبسیار بوده و هستند کسانى که بیشتر در اصل دریافت صراط مستقیم و در فهم درست و درک صحیح آن راه خطا در پیش گرفته ‏اند و در برداشت از آیات و روایات و بیانات وارده از مسیر صحیح منحرف گشته ‏اند و نیز، بسیار بوده و هستند کسانى که موفق به ادامه صراط مستقیم در مقام سلوک نگشته و در وسط راه گرفتار اغوائات شیطانى و تدلیسات و تلبیسات و خدعه ‏هاى نفسانى گردیده و گرفتار دام‏هاى شیطان و نفس شده‏ اند. 


به همین لحاظ گفته شده است که بهتر است و یا لازم است سالک از همان اول سلوک تا آخر از راهنمائیها و ارشاد فرد کاملى استفاده بکند و براى خویش استاد کاملى را انتخاب کند تا در اصل دریافت صراط مستقیم و تعلم آن از وى استفاده نموده و با راهنمائیها و ارشاد او به حرکت در صراط مستقیم ادامه داده و از انفاس وى بهره‏ مند گشته و از خطاها و لغزشها و اغوائات و آفات شیطانى و نفسانى باذن الله در امان باشد

خلاصه مطلب اینکه، در سلوک الى الله و به تعبیرى، در سفر الى الحق که سفر پر مخاطره و پر آفت است، و آفات نفسانى و مخاطرات شیطانى در مراحل و منازل مختلف آن به انحاء و اشکال گوناگون انسان را تهدید مى ‏کند، التزام به صراط مستقیم، صراطى که قرآن کریم و رسول اکرم و ائمه اطهار صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین بسوى آن دعوت نموده و آن را ارائه کرده ‏اند، کاملا ضرورت داشته و یک مسئله اساسى و تمام مسئله است. زیرا که در چنین صورتى سالک تحت ولایت حضرت حق و در پناه او قرار گرفته و همچنین از توجهات و افاضات و ارشادات صاحبان صراط، یعنى رسول اکرم و ائمه اطهار صلوات الله و سلامه علیهم برخوردار مى ‏گردد و در نتیجه از آفات و مخاطرات مصون مى ‏باشد. و اگر احیاناً لغزشهایى پیش آمد، قبل از اینکه بیشتر در دامن اغوائات بزرگتر و خطرناک شیطانى و نفسانى بیفتد، فوراً متذکر شده و عنایات ربوبى دست او را مى ‏گیرد و نجات می‏ دهد و توجهات کار ساز حضرات معصومین به سراغ او مى‏ آید.

 

مقدمه کتاب مقالات - جلد دوم

منبع: https://t.me/ayatollahshojaee