به هنگام معصیت، چه مى ‏شود؟

شما اگر با تأمل پیش بیایید، این حقیقت را خوب مى ‏یابید که وقتى واجبى ترک مى ‏شود، بلحاظ این است که «خود» و خودى و به تعبیرى، هواى نفس مطرح مى ‏گردد، و آنجا که حرامى انجام می شود، باز «خود» و «خودى» یا هواى نفس مطرح مى ‏باشد، و نیز، در هر علقه ‏اى از علقه‏ ها هم «خود» یا هواى نفس به میان مى ‏آید، و همچنین، در مراتب بسیار خفیه شرک که بعد از گذشتن از هواها هست نیز «خود» مطرح است ولیکن خیلى دقیق و عمیق که تشخیص آن براى غیر اهل آن مشکل یا ناممکن است.

بنابراین، در ارتکاب معاصى، چه از باب ترک یا تضییع واجب باشد و چه از باب انجام دادن حرام باشد، مسئله‏اى جز «خود» و «هواى خود یا نفس» چیز دیگرى مطرح نیست. اگر ظهور «خود» و «نفس» به صورت بسیار بارز در این بین نباشد، و اگر طغیان «خود» و «نفس» و غلبه نفسانیت و «خودى» نباشد، هرگز واجبى ترک و یا تضییع نگردد، و هرگز حرامى انجام نگیرد. آنچنان پاى «خود» در اینجا به میان مى ‏آید که فرض الهى ترک مى ‏شود و یا حرام الهى انجام مى ‏گیرد. در بیان دیگر، چنان «خود» انسان و خودى او اظهار وجود مى‏ کند که انسان را به مخالفت با خداى متعال مى ‏کشد و این، طغیانى است از «خود» که در بیان و در تصور نگنجد، زیرا مخالفت مخلوق ضعیف و فقیر با خالق عزیز و قوى خود را با عقل نمى‏ شود سنجید ؛

"و من یرغب عن ملة ابراهیم الا من سفه نفسه" و چه کسی از آیین ابراهیم روی بر می‌تابد؟ مگر کسی که خود را سبک [:سفیه] داشته. (آیه ۱۳۰ سوره بقره).

به این نکته دقیق توجه کنیم که خواسته ی خود یا نفس یعنى چه؟ و اگر توجه عمیق داشته باشیم به این حقیقت مى ‏رسیم که خواسته ی خود یا نفس، یعنى اظهار وجود کردن و مطرح شدن خود یا نفس. «خود» انسان و «نفس» او با هر خواسته‏ اى از خواسته‏ ها، ظهور وجودى نموده و آشکار شده و با هر یک از آنها نوعى ظاهر مى ‏شود و قامت نارسا و موهوم خویش را اظهار مى‏ دارد. به عبارتى، بت «خود» و بت «نفس» با هر خواسته‏ اى به ظهور مى ‏رسد و دعوى الوهیت مى‏ کند.

 

منبع: https://t.me/ayatollahshojaee